مطلب آسیب های موبایل و  اینترنت روی کودکان

 

 

آسیب های موبایل و  اینترنت روی کودکان

 

1. میزان استفاده کودک از موبایل و آسیب‌ به چشم

پژوهشگران ثابت کرده‌اند استفاده کودک از موبایل و تبلت در طولانی مدت می‌تواند برای سیستم عصبی چشم کودک مضر باشد. نگاه کردن طولانی مدت به گوشی همراه، باعث تاخیر در ترشح ملاتونین شده و در نتیجه کودک دیر‌تر به خواب می‌رود. کیفیت خواب هم بر اثر استفاده از گوشی پایین می‌آید.

child rubbing his eyes

2. اضافه وزن در کودکان

کودکانی که بیش از حد با موبایل یا تبلت بازی می‌کنند فعالیت فیزیکی شان کاهش پیدا کرده و در نتیجه در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می‌گیرند. اضافه وزن و مشکلات خواب، باعث ایجاد مشکلات دیگری از قبیل بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته و بسیاری موارد دیگر می‌شود. 

 

3. استفاده کودک از موبایل و آسیب به مغز و شنوایی

گوشی موبایل دارای امواجی است که در طولانی مدت بر مغز اثر گذاشته و ممکن است باعث ایجاد تومورهای مغزی شود. ضمنا استفاده بیش از حد از تلفن همراه برای صحبت کردن و نزدیک نگه داشتن آن به گوش، باعث گرم شدن آن ناحیه مغزی شده و ممکن است اثرات مخرب بگذارد.

از طرف دیگر استفاده طولانی مدت از هندزفری و هدفون به ویژه اگر از آن‌ها برای گوش دادن به موسیقی با صدای بلند استفاده شود، ضعف شنوایی و دیگر مشکلات شنوایی به وجود می‌آورد.

4. ضعف در ستون فقرات و عضلات

کودکانی که ساعات طولانی با گوشی موبایل کار می‌کنند در وضعیتی قرار می‌گیرند که دستان و ستون فقراتشان در معرض آسیب می‌باشد. عضلات کودک ممکن است تحلیل رفته و ماهیچه‌ها دچار ضعف بشوند.

5. استفاده کودک از موبایل و انزوا در کودکان

کودکان در اثر سرگرم شدن با موبایل و تبلت، نیاز کمتری را در خود احساس می‌کنند تا به دنیای واقعی و بیرونی بیایند و با دیگران و همسالانشان ارتباط برقرار کنند. در نتیجه کودکان ارتباطات اجتماعی را به خوبی یاد نمی‌گیرند و گوشه گیر و منزوی می‌شوند.

پیشگیری از گوشه‌ گیری در کودکان

6. اعتیاد و وابستگی

یکی از آسیب‌هایی که بسیار جدی است، اعتیاد به گوشی هوشمند و تبلت است که نوعی اعتیاد رفتاری محسوب می‌شود. در واقع  فرد ممکن است به قدری به آن وابسته شود که زمانی که همراهش نباشد یا در حال کار با آن نباشد، احساس تشویش و بی قراری کند.

چنین افرادی دچار وسواس نسبت به گوشی موبایل خود می‌شوند و بدون اینکه کاری با آن داشته باشند، بارها و بارها صفحه آن را روشن می‌کنند و یا ممکن است دائما فکر کنند کسی به آن‌ها زنگ زده یا پیام داده است.

Child gadget addiction causes 8-million arguments a day - Zululand Observer

7. استفاده کودک از موبایل و اختلال در یادگیری

کودکانی که مدت زمان زیادی را صرف گوشی می‌کنند، نه تنها از ارتباطات اجتماعی باز می‌مانند، بلکه فرصت‌های یادگیری‌شان در حیطه‌های دیگر هم محدود شده و به جای اکتشاف محیط واقعی، خود را به صفحه نمایشگر محدود می‌کنند.

در واقع ممکن است کودکان وقت زیادی را به خاطر گوشی هوشمند تلف کنند که این فرصت می‌توانست به کارهای مفیدتری اختصاص یابد. مثلا افت تحصیلی می‌تواند یکی از پیامد‌های این وضعیت باشد. 

8. بلوغ زود هنگام

دسترسی نامحدود کودک به گوشی موبایل و اینترنت می‌تواند او را وارد دنیایی کند یا با مسائلی آشنا سازد که مناسب سن او نیستند. این مسئله ممکن است منجر به آسیب‌های زودهنگام برای آن‌ها شود. در بسیاری موارد شاهد بلوغ زودهنگام در کودکان هستیم که مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. 

9. محتوای غیراخلاقی اینترنت برای کودکان

بسیاری از کارشناسان این حیطه، اعتقاد دارند که استفاده از اینترنت، به علت فضای باز و نسبتا آزادی که دارد، می تواند محتوای غیراخلاقی و نامناسبی را در اختیار کودکان قرار بدهد. این مورد باعث نتایج و پیامدهای مخرب در آن‌ها خواهد شد.

10. یاد نگرفتن روابط اجتماعی

کودکان با استفاده بیش ازحد اینترنت، سطح روابطشان کم می‌شود و بیشتر وقت خود را برای بازی یا استفاده از قابلیت های اینترنتی صرف می‌کنند. این کار باعث می‌شود دوستان کمتری در دنیای واقعی داشته باشند، درنتیجه روابط اجتماعی را به درستی یاد نمی‌گیرند.

 

توصیه هایی به والدین

توصیه ما به والدین این است که در زمان استفاده از موبایل و اینترنت کودکان خود، محدودیت اعمال کنند. علاوه بر استفاده از اینترنت در خانه، آن‌ها ساعت زیادی را در مدرسه گذرانده اند و مغز آن‌ها، نیاز به استراحت دارد. خاموش کردن اینترنت خانه، کار بسیار مفیدی برای حفظ سلامتی آن‌ها است. اگر می‌خواهید از مواردی مثل اعتیاد به اینترنت، افت تحصیلی، افزایش سطح استرس و بیماری های جسمی جلوگیری کنید، از محدودیت‌های زمانی غافل نشوید.

موبایل و یا تبلت را در مکانی بگذارید که بتوانید روی استفاده کودک از اینترنت، نظارت داشته باشید. بعضی روزها با یک دیگر به اینترنت گردی بروید تا نحوه استفاده صحیح از این فضا را به صورت مستقیم یاد بگیرد. سعی کنید با صحبت کردن، سطح آگاهی کودکتان را بالا ببرید و روش درست و فرهنگ استفاده از اینترنت را به آن‌ها آموزش دهید. می‌توانید با گوشزد کردن قوانین استفاده از اینترنت، به اونشان دهید که چطور می‌تواند از این فضا استفاده کند. 

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید