نقش والدین در آموزش آنلاین
با شیوع بیماری همه گیر کروناویروس و تغییرات بسیار زیاد در زندگی انسان ها، مراکز آموزشی مجبور به برگزاری جلسات آموزشی به صورت آنلاین شده اند. به لطف پیشرفت های زیاد در زمینه فناوری و دسترسی به اینترنت، برگزاری کلاسهای آموزشی به صورت آنلاین برای دانش آموزان به راحتی امکان پذیر شده است. در آموزش های آنلاین لپ تاپ و تلفن های هوشمند جایگزین کتاب ها شده و معلمان که قبلاً به صورت حضوری تدریس می کردند به صورت اینترنتی با دانش آموزان در ارتباط هستند و محل تدریس از مدارس و دانشکده ها به خانه تغییر پیدا کرده است؛ اما در این میان نقش والدین در آموزش آنلاین دانش آموزان می تواند بسیار موثر باشد. اکنون والدین وظیفه مهم دیگری در برابر فرزندان خود در آموزش آنلاین دارند و باید مراقب باشند که آنها به استفاده از تلفن های هوشمند خود اعتیاد پیدا کنند.
به طور کلی آماده سازی فرزندان برای رفتن به مدرسه یکی از وظایف اصلی والدین بوده که در حال حاضر با تغییر سیستم آموزشی این وظیفه والدین به نحوی تغییر پیدا کرده و حتی بیشتر هم شده است. علاوه بر آن، والدین باید از کودکان بعد از آموزش های آنلاین هم مراقبت کنند. بررسی ها نشان می دهد که در آموزش های آنلاین، والدین اغلب نقش معلم را به عهده می گیرند و حتی مشارکت والدین نسبت به سایرین در پیشرفت تحصیلی کودکان بیشتر و موثرتر شده است.
والدین می توانند با رعایت برخی راهکارهای و باید و نباید ها در زمینه مراقبت از فرزندان در طول آموزش های آنلاین نقش موثری در پیشرفت تحصیلی کودکان آنها داشته باشند.
راهکارهای که والدین باید آنها را در آموزش های آنلاین فرزندان خود رعایت کنند، عبارتند از:
دانش آموزان باید برای تمرکز بر روی آموزش های آنلاین خود آمادگی لازم را داشته باشند تا بتوانند به طور کامل به حرف های معلم خود گوش بدهند و بر روی آنها تمرکز کنند.
دانش آموزانی که نظم و انضباط بیشتری دارند، موفق ترند. والدین بهتر است برنامه های خود را با توجه به نیاز های کودک زمان بندی کنند. زمان های خاصی برای وعده های غذایی، کار در خانه و سایر فعالیت های کودک تنظیم شوند. دانش آموزان باید در حین کلاس های درسی آنلاین خود نظم و انضباط را رعایت کرده و در حین تدریس از خوردن میان وعده، آشامیدن و بازیگوشی خودداری کنند. دانش آموزان نباید در روند آموزش های آنلاین خود تنبلی کنند.
رایانه لوحی یا تلفن هوشمندی که برای درس های آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد، باید به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشد. اختصاص یک اتاق جداگانه برای دانش آموزان برای پیشگیری از ایجاد هر گونه حواس پرتی می تواند در تمرکز کودکان موثر باشد.
والدین باید وسایل مورد نیاز برای آموزش آنلاین کودکان را فراهم کنند. عدم در دسترس بودن امکانات مناسب می تواند بر تمرکز آنها تأثیر منفی بگذارد. وسایلی که کودکان برای کلاس آنلاین از آنها استفاده می کنند باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.
از آنجایی که دانش آموزان در طی دوران تحصیلی خود در مدارس اوقات فراغتی مانند زنگ تفریح، زنگ ورزش و ساعت تغذیه را دارند والدین باید سعی کنند این امکانات را در حین آموزش های آنلاین برای کودک خود فراهم کنند.
والدین باید در نظر داشته باشند که برخی از دانش آموزان فکر می کنند که بعد از بازگشایی مدارس به صورت حضوری تدریس های دوران آنلاین تکرار می شود و معلم دوباره آنها را آموزش می دهد. بر همین اساس شاید فرزندان شما آموزش های آنلاین را جدی نگیرند و حتی از حضور در کلاس های آنلاین صرفنظر کنند. والدین نباید این رفتار ها را در فرزندان خود تشویق کنند. بلکه باید بیشتر بر روی آموزش های آنلاین تایید داشته باشند.
والدین به این نکته توجه داشته باشند که در حین تدریس آنلاین کودکان خود با انتخاب وضعیت مزاحم نشوید برای گوشی های هوشمند و یا لپ تاپ کودک، هر گونه دریافت پیام یا تماس های ورودی را مسدود کنند.
در گزارشی در سال 2016 مشخص شد که دانش آموزان حدود یک پنجم از وقت روزانه خود را در لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند و تبلت ها سپری می کنند و حتی خودشان می دانند که انجام این کار می تواند به وضعیت درسی و تحصیلی آنها آسیب برساند. به طور متوسط دانش آموزان در طول روز چندین بار این دستگاه ها را برای اهداف غیر درسی خودشان بررسی می کنند. اکثر دانش آموزان اعتراف کرده اند که با انجام این کار می خواهند با دیگران در ارتباط باشند و کسالت و بی حوصلگی خود را کاهش دهند؛ اما این مشکلات ممکن است در طی آموزش های آنلاین و مجازی بیشتر و رایج تر هم شوند. در این شرایط محیط اطراف دانش آموزان می تواند یک حواس پرتی بزرگ برای آنها باشد.
داشتن اسباب بازی های مورد علاقه در اطراف محیط تدریس آنلاین می تواند تمرکز کودک را بهم بریزد. پس والدین باید تا جایی که امکان دارد حواس پرتی های اطراف فرزند خود را حذف کنند تا محیطی آرام برای تدریس آنلاین فراهم شود.
محیط برای تدریس آنلاین دانش آموزان باید یک مکانی آرام با نورپردازی کافی باشد و از تابش نورهای آبی در اتاق جلوگیری شود. وسایلی مانند تلفن های هوشمند، تبلت، رایانه های شخصی یا لپ تاپ ها را در جایی که نور کافی و حداقل دمای اتاق وجود دارد، قرار بگیرند. والدین باید وضعيت كودكان خود را هنگام نشستن در مقابل وسايل اصلاح كنند تا مجبور نباشد کودک خيلي به جلو يا پشت خم شود. از آنجایی که مدت زمان کلاس های آنلاین ممکن است نسبت به ساعات آموزشی حضوری بیشتر باشد باید میزان روشنایی صفحه نمایش در سطح راحت تنظیم شود و در صورت لزوم به دانش آموزان اجازه دهید از عینک محافظ استفاده کنند.
فقط در هنگام استراحت معلمان، آب میوه و نوشیدنی های به کودکان داده شود. دانش آموزان می تواند برای پیشگیری از مشکل خشکی چشم چشمان خود را با یک پارچه مرطوب پاک کنند.
برخلاف کلاس های تدریس حضوری، دانش آموزان در طی جلسات آنلاین نمی توانند با بچه های دیگر حرف بزنند و یا با معلم خود به صورت چهره به چهره صحبت کنند. کودکان باید به طور کامل و از لحاظ روانشناختی برای این نوع محیط آماده شوند. جنبه های مثبت کلاس های آنلاین را باید برای آنها توضیح داد. علاوه بر آن والدین بهتر است خودشان با معلمان به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند تا بچه ها این روش جدید آموزش را یاد بگیرند و با آن سازگار شوند.
به طور کلی فشار همسالان و دوستان در بین نوجوانان بیشتر دیده می شود و آنها می خواهند با همدیگر به رقابت بپردازند و بیشتر از آنها امتیاز بگیرند. این نوع آموزش جدید ممکن است باعث بروز استرس واضطرابدر بین نوجوانان شود.
برخی از علائم استرس در بین افراد، عبارتند از:
والدین در این شرایط باید ذهن فرزندان خود را با افکار مثبت پر کنند و راه هایی را برای افزایش اعتماد به نفس کودکان در نظر بگیرند.
برخی از راهکارها برای افزایش اعتماد به نفس کودکان، عبارتند از:
والدین باید به این موضوع توجه کنند که به فرزندان خود اجازه دهند تا آنها از چت کردن با دوستان خود لذت ببرند و در حین آموزش های آنلاین خود کمی شیطنت کنند. این کار باعث می شود تا آنها در حین کلاس های آنلاین احساس تنهایی نکنند و کلاس برای آنها کسل کننده نشود. برای پیشگیری از احساس تنهایی و خستگی دانش آموزان بهتر است به آنها اجازه دهید با دوستان خود ارتباط تصویری و چت نوشتاری و صوتی داشته باشند.
بدون شک مدرسه یک مکان مناسبی برای یادگیری است که کودکان در حین تدریس مهارت های اجتماعی را یاد می گیرند و از طرفی پیوندهای اجتماعی بین دانش آموزان تأثیر مثبتی در پیشرفت تحصیلی آنها دارد. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که در حین تدریس آنلاین کودکان مدرسه، معلمان خود و دوستانشان را از دست می دهند و آنها با یک عدم اطمینان از آینده زندگی می کنند. اجازه کودکان به تعامل آنلاین با دوستانشان می تواند اثرات فاصله اجتماعی را کاهش دهد.
سیستم پاداش و تقویت مثبت دانش آموزان می تواند در افزایش انگیزه آنها موثر باشد. بعد از اینکه بچه ها یک کار و یا یک کلاس درس آنلاین را تمام کردند بهتر است بازخورد مثبتی را از خود نشان دهید و آنها را تشویق کنید. تهیه یک چک لیست برای کودکان و قرار دادن یک علامت تیک، ستاره یا برچسب در چک لیست بعد از هر ساعت کلاس آنلاین می تواند باعث تشویق و انگیزه به کودکان شود. علاوه بر آن، اجازه دادن به فرزندان برای فرصت 15 دقیقه ای با اسباب بازی مورد علاقه یا ورزش بعد از تدریس آنلاین می تواند در انگیزه کودکان برای شرکت موثر در کلاس های آنلاین تاثیر زیادی داشته باشد.
برنامه کاری خود را با ساعت های آموزش آنلاین کودک خود تنظیم کنید. اگر انجام دادن برخی از کار ها مانند نظافت منزل در حین آموزش های آنلاین فرزندتان تداخل ایجاد می کند بهتر است آن کار را به وقت دیگری موکول کنید.
نباید های نقش والدین در آموزش آنلاین، عبارتند از:
برخی از والدین ها ممکن است دوست داشته باشند که در حین کلاس های آنلاین فرزندانشان به لپتاپ های آنها دزدکی نگاه کنند و یا به حرف های کودک با معلم ها گوش دهند؛ اما والدین باید از این رفتار های خود اجتناب کنند چون باعث حواس پرتی و عدم تمرکز در دانش آموزان می شود.
از آنجایی که دانش آموزان ممکن است نظر خوب و مثبتی در مورد روند تدریس آنلاین نداشته باشند مشورت گرفتن از دانش آموزان و یا صحبت کردن درمورد کلاس های آنلاین می تواند آنها را دلسرد کند.